A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління освіти виконавчого комітету Нетішинської міської ради

Реформування загальної середньої освіти в Нетішинській територіальній громаді

Дата: 01.04.2021 08:29
Кількість переглядів: 277

Що передбачає освітня реформа?
Реалізація положень Закону України «Про повну загальну середню освіту» докорінно змінює ситуацію щодо організації профільної середньої освіти в регіоні.



Насамперед це стосується закладів, що здійснюють освітню діяльність одночасно на всіх рівнях повної загальної середньої освіти.
Зокрема, відповідно до ч. 1 ст. 35, п. 1 прикінцевих та перехідних положень закону з 01.09.2024 р.
початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти, має функціонувати як окрема юридична особа або як структурний підрозділ  гімназії і входити до складу ліцеїв не може;
гімназія, яка забезпечує здобуття базової середньої освіти, також повинна функціонувати як окрема юридична особа, хоча, як зазначалося  вище, до її складу може входити початкова школа;
ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти, має функціонувати як окрема юридична особа, і, як виняток, за рішенням засновника, може забезпечувати здобуття базової середньої освіти.
Отже, закон не передбачає можливості подальшого функціонування шкіл «І-ІІІ ступенів». Відтак засновників зобов’язали прийняти управлінське рішення щодо кожного із заснованих раніше закладів загальної середньої освіти «І-ІІІ», «ІІ-ІІІ» або «ІІІ» ступенів до 1 вересня 2024 року, тобто змінити типи закладів.
Тобто з 01.09.2024 р. заклади, що здійснюють освітню діяльність одночасно на всіх рівнях повної загальної середньої освіти, втрачають право надавати профільну середню освіту і мають бути реорганізовані в гімназії або початкові школи.
Тому з 01.09.2024 р. лише ліцеї, що функціонуватимуть як окремі    юридичні особи, будуть забезпечувати профілізацію освіти в регіоні.
Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» до 01.09.2027 р. здобуття профільної середньої освіти всіма учнями становитиме два роки, після цього строку – три роки.

Освітня реформа – це не процес одного дня. Що зроблено в  громаді?
Заходи з реформування закладів загальної середньої освіти Нетішинської міської ТГ було розпочато ще минулого року.  Зокрема, у березні 2020 року було створено координаційну раду з питань реформування загальної середньої освіти Нетішинської міської ТГ, до складу якої увійшли депутати місцевої та районної рад, представники виконкому, управління освіти, голови ради шкіл, директори, учнівське самоврядування, голова профспілок освітян. 

Для забезпечення її ефективної роботи  та підготовки плану заходів з реформування закладів загальної середньої освіти створено робочу групу управління освіти, яку очолила Ольга Бобіна.  
Робоча група опрацювала нормативно-правову базу щодо порядку реформування  шкіл громади, визначила основні завдання, заслухала звіти директорів шкіл з питань освітньої діяльності та стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти до 2024 року.  Члени робочої групи провели якісний і об’єктивний аналіз ситуації у розрізі кожного закладу загальної середньої освіти, зокрема щодо кадрового складу педагогічних працівників, кількості випускників 9-х класів, які продовжують навчання у 10-х класах за попередні три роки; співвідношення місць закладів загальної середньої освіти за результатами ЗНО, результати анкетування учнів 9-х класів щодо вибору профілю навчання за 2018-2020 н.р., рух учнів та педагогічних працівників за останні три роки, проведено громадські слухання у Кривині. Начальником управління освіти Ольгою Бобіною наголошено про проведену титанічну роботу управлінням освіти щодо аналізу 42 напрямків освітньої діяльності ЗЗСО громади.
 «Загалом у Нетішинській ТГ всі заклади достойні бути ліцеями. Проте,  члени робочої групи підійшли до його вибору об’єктивно – провели ґрунтовний аналіз освітньої діяльності усіх шкіл. За всіма якісними показниками лідером вийшов НВК. Перевагою є й те, що наразі цей заклад є ліцеєм. Його адміністрація, педагогічний колектив підготовлені до роботи з ліцеїстами. Та в першу чергу врахували високі показники знань. А головне завдання реформи – забезпечити дітей якісною освітою. Тому на координаційній раді робоча група управління освіти пропонувала створити ліцей саме на базі НВК», - зауважила Ольга Бобіна. 
Відтак голоси членів координаційної ради розділилися. Більшість з них  віддали перевагу ЗОШ І-ІІІ ступенів №1. 

З ліцеєм визначилися. Що далі?
Оскільки прийнято рішення, що ліцей має бути на базі ЗОШ І-ІІІ ступенів №1, то територія обслуговування, закріплена за закладами дошкільної та загальної середньої освіти, доведеться змінювати. «Управління освіти підготувало проєкт рішення виконавчого комітету міської ради про закріплення нової території обслуговування за закладами середньої освіти комунальної форми власності (де чітко прописано адреси і які будинки, за якою школою і садочком  закріплюються) та проєкт рішення прогнозованої мережі закладів  загальної середньої освіти Нетішинської міської ТГ на 2021-2022 н.р., де зазначено, що школа ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 перших класів не набиратиме (у закладі навчатимуться учні 2-11-х класів)», - поінформувала начальник управління освіти. 
Територія, закріплена за першою школою, та діти, які мали йти в новому навчальному році у перший клас в цей заклад,  мають бути розподілені по інших школах. Це фактично дасть старт реформі. 
А от батьків теперішніх дев’ятикласників начальник управління освіти заспокоїла, бо ж в наступному навчальному році вони навчатимуться у 10-х класах у своїх школах. Руху старшокласників не буде. Яку школу обрали, в такій і закінчать навчання. 
У 2022-2023 н.р. 4 школи  - ЗОШ І-ІІІ ступенів №2, №4, НВК та Старокривинський НВК не набиратимуть учнів 10-х класів. У закладах залишаються навчатися учні 1-9-х класів та 11-х класів, які мають закінчити навчання у 2023 році. Після закінчення навчання випускниками 11-х класів у цих школах залишаться навчатися учні 1-9 класів.  І тільки тоді заклад готовий до зміни типу із ЗОШ І-ІІІ ступенів на гімназію.
В 2022-2023 н.р. у ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 (майбутній ліцей) навчатимуться учні 3-11 класів,  а у 2023-2024 н.р. у закладі залишаться навчатися учні 4-11 класів. Після випуску зі школи учнів 4-х класів заклад готовий до перепрофілювання на ліцей, який буде забезпечувати також здобуття базової середньої освіти як виняток.
Одним із етапів реформи є рішення Нетішинської міської ради про зміну типу 4-х закладів загальної середньої освіти в гімназії та перепрофілювання одного закладу освіти в ліцей. 
Отже, після проведення зміни типу закладів у нашій громаді будуть діяти 4 гімназії та 1 ліцей який буде забезпечувати також здобуття базової середньої освіти як виняток.  Усі гімназії будуть мати структурний підрозділ – початкову школу, а у Кривині в складі гімназії буде ще один структурний підрозділ  - дошкільний навчальний заклад. 
Трирічна старша профільна школа має стартувати з 2027 року, коли до 10 класу підуть учні, які від першого класу навчаються за програмою НУШ.

Профільну середню освіту забезпечуватимуть лише ліцеї
З 1 вересня 2024 року до 1 вересня 2027 року триватиме перехідний період, який дозволить ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 вивести базову школу з ліцею, який функціонуватиме як окрема юридична особа, де старшокласники зможуть отримувати профільну освіту.
 «Коли  реформа запрацює у тому вигляді, як це пропонується, результати мають бути гарними. Створення профільної освіти та трансформація закладів освіти сприятиме забезпеченню рівного доступу всіх дітей до якісної освіти, покращить її  якість, результати навчання учнів і підготує їх до майбутнього навчання в університеті.  Вчитися мають ті, у кого є  бажання. Від профільності залежить й успішність кар’єри  випускника. Правильно обрана  професія сприятиме й зростанню нашої економіки. До речі, чи не вся Європа за подібною системою вчиться», - стверджує очільник освітньої галузі нашої громади.  

Як вступатимуть діти до ліцеїв?
Відповідно до частини 3  статті 9 Закону України «Про повну загальну середню освіту» зарахування дітей до комунальних закладів освіти для здобуття профільної середньої освіти відбувається на конкурсних засадах. Конкурс може не проводитися якщо кількість поданих заяв про зарахування не перевищує загальної кількості вільних місць у відповідних класах.

Що буде з вчителями? За яким принципом добиратимуть педагогів у ліцей?
Відповідно частини 3 статті 38 Закону України  «Про повну загальну середню освіту» керівник закладу має право призначати на посаду, переводити на іншу посаду та звільняти з посади педагогічних працівників закладу. 
Оскільки, на сьогодні відсутній нормативно-правовий документ щодо конкурсного набору педагогічних працівників до ліцею, тому вказана норма може бути прописана у Статуті ліцею.
Проте руху вчителів між закладами загальної середньої освіти таки не уникнути. Тож очільник освітян наголошує: «Реформа освіти – це не виклик, а поставлене перед нами завдання. Маємо провести реформу найменш болісно, бо вона зачіпає чи не кожного жителя нашої громади. Будемо працювати. Час покаже. Але найголовніше у цьому процесі – це якість освіти». 

Фото без опису
 


« повернутися

Вхід для адміністратора