A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління освіти виконавчого комітету Нетішинської міської ради

Освіта Нетішинської громади: підсумки, досягнення, виклики

Дата: 07.04.2025 14:53
Кількість переглядів: 29

Нещодавно відбулося засідання колегії управління освіти виконавчого комітету Нетішинської міської ради. На порядку денному були важливі питання – підсумки роботи закладів дошкільної освіти громади у 2024 році та завдання на 2025 рік згідно з вимогами нового закону «Про дошкільну освіту», аналіз планової мережі закладів загальної середньої освіти на 2025-2026 н.р., навчальні досягнення здобувачів освіти в умовах сьогодення та стан організації роботи з профілактики та протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладах освіти громади.



«Дошкілля Нетішина розвивається, вдосконалюється, створено належні умови для здобуття якісної дошкільної освіти»
У засіданні взяли участь члени колегії, керівники закладів освіти, директор інклюзивно-ресурсного центру, заступники директорів закладів загальної середньої освіти, вихователі-методисти закладів дошкільної освіти, методисти закладів позашкільної освіти. Присутньою також була заступник начальника Нетішинської міської військової адміністрації Ольга Грабарчук.
Вшанувавши хвилиною мовчання світлу пам'ять усіх, чиє життя забрала жорстока війна, розпочата російською федерацією, члени колегії перейшли до розгляду порядку денного.
З вітальним словом до присутніх звернулася начальник управління освіти, голова колегії Ольга Бобіна. Вона акцентувала на на важливості питань, що винесені на розгляд колегії.
Головний спеціаліст управління освіти Наталія Рабченюк підсумувала діяльність закладів дошкільної освіти Нетішинської міської ТГ у 2024 році за основними показниками: відвідування дітьми закладів дошкільної освіти; рівень захворюваності вихованців у ЗДО; середня вартість утримання в ЗДО однієї дитини у 2024 році; характеристика освітнього рівня педагогічних кадрів; охоплення дітей дошкільного віку гуртковою роботою; виконання норм харчування ЗДО у 2023 році; виконавча дисципліна керівників ЗДО; методична активність педагогів.
Так, за словами Н.Рабченюк, у 2024 році у 8 закладах дошкільної освіти та дошкільному підрозділі ЗЗСО функціонувало 77 груп, у яких виховувалося 1395 дітей.
Наразі черги в заклади дошкільної освіти у нашій громаді немає. У 2024-2025 навчальному році на 100 місцях виховувалося 85 дітей. Стовідсотково забезпечені місцями в садках та іншими варіативними формами здобуття дошкільної освіти діти-п’ятирічки. За результатами обліку дітей дошкільного віку, дитяче населення Нетішинської міської ТГ від народження до 6 років складає – 1669. За сім останніх років спостерігається тенденція зниження зазначеного показника (на понад 900 дітей менше).
У 2024 році показник відвідування дошкільних закладів становив 55,5% (для порівняння: у 2023 році було 50,4%).
Середня вартість утримання в дошкільних закладах однієї дитини у 2024 році становила 81 тис. грн.
Н.Рабченюк зупинилася й на слабких аспектах діяльності дошкільних закладів. Це, зокрема, відсутність власного укриття в ЗДО№2, ЗДО№3; низький рівень забезпечення ЗДО сучасними комп’ютерами та використання ІКТ в освітньому процесі; наявність приписів органів державного нагляду; невідповідність навчально-методичних посібників, іграшок Переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти; обладнання спортивних та музичних залів не відповідає в повному обсязі нормативними вимогами.
Відтак, за її словами, діяльність управління освіти та закладів дошкільної освіти у 2025 році буде направлено на розв'язання озвучених проблем.
Аналізуючи всі показники діяльності, Наталія Рабченюк констатувала, що дошкілля Нетішина іде в ногу з часом, розвивається, вдосконалюється, створено належні умови для здобуття якісної дошкільної освіти.
Окрім того, вона додала, що працівники ЗДО у 2024 році (як і в попередні роки), окрім своїх посадових обов’язків щодо створення умов для надання освітніх послуг, продовжують забезпечувати роботу пунктів незламності та цілодобове чергування у захисних спорудах цивільного захисту для захистку населення, не припиняють й волонтерську діяльність. Загальна сума коштів, зібраних закладами дошкільної освіти й переданих на потреби ЗСУ, у 2024 році становила 440 тис. грн.
Новий закон «Про дошкільну освіту»: що варто знати.
Наталія Рабченюк також ознайомила присутніх з вимогами нового закону «Про дошкільну освіту». Закон України «Про дошкільну освіту», який набув чинності 1 січня 2025, зокрема, передбачає для всіх педагогічних працівників 56 календарних днів щорічної відпустки; зменшення навантаження для вихователів, інструкторів з фізкультури, психологів, соціальних педагогів, асистентів вихователів, методистів. Засновники отримали право встановлювати вищі посадові оклади, доплати, надбавки та додаткові винагороди.
Відтепер, за словами Н.Рабченюк, батьки мають право на територіальну доступність дошкільних закладів, яку забезпечуватимуть органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, право формувати індивідуальну освітню траєкторію для дитини, а також право вибору форми здобуття дошкільної освіти та право на педагогічну підтримку.
Для закладів дошкільної освіти розширено форми здобуття освіти: очна, мережева, дистанційна. Законом передбачені й нові типи садочків: мобільний, сімейний, мінісадок, центр педагогічного партнерства. Унормоване використання освітніх та парціальних програм. Сформовано чіткий порядок зарахування дітей за територіальним принципом.
У наступному навчальному році у громаді планують сформувати 15 перших класів.
На колегії заслухали також інформацію головного спеціаліста управління освіти Олени Петрук про аналіз планової мережі закладів загальної середньої освіти Нетішинської МТГ на 2025-2026 навчальний рік.
Так, у наступному навчальному році у 158 класах закладів загальної середньої освіти навчатиметься 4151 учень. У Нетішинському академічному ліцеї сформують 31 клас (навчатиметься 832 учні), в Нетішинській гімназії «Гармонія» - 40 класів (1101 учень), в Нетішинській гімназії «Ерудит» - 41 клас (1116 учнів), у Нетішинській гімназії «Енергія» - 37 класів (1000 учнів), у Старокривинській гімназії «Патріот» в 9 класах навчатиметься 95 учнів.
Для порівняння, у 2024/2025 н.р. фактична мережа складається зі 157 класів, в яких навчається 4202 учні.
У 2025-2026 навчальному році планують сформувати 15 перших класів, в яких навчатиметься 364 учні. Зокрема, у Нетішинській гімназії «Гармонія» - 5 класів (133 учні), у Нетішинській гімназії «Ерудит» - 4 класи (100 учнів), у Нетішинській гімназії «Енергія» - 5 класів (120 учнів). У Старокривинській гімназії «Патріот» - 1 клас (11 учнів).
10 перших класів функціонуватимуть на базі закладів дошкільної освіти, 5 - на базі закладів загальної середньої освіти.
Рівень навчальних досягнень нетішинських школярів залишається відносно стабільним.
Члени колегії зосередили увагу й підсумках навчальних досягнень учнів загальної середньої освіти.
Головний спеціаліст управління освіти Олена Петрук проінформувала, що за результатами першого семестру 2024/2025 н.р. початковий рівень знань мають 6% учнів. У 48% здобувачів освіти середній рівень, у 43,3% - достатній рівень, у 5,5% - високий рівень, менш як 1% неатестованих учнів.
У розрізі закладів освіти якісний показник виглядає наступним чином: в гімназіях він майже на одному рівні - в межах 38-41%, в ліцеї дещо вищий - 59%. При визначенні якісного показника в ліцеї врахували результати учнів середньої та профільної школи, в гімназіях - середньої школи.
Оскільки, відповідно до чинного законодавства, управління освіти наразі не проводить моніторинг рівня навчальних досягнень здобувачів освіти, дані надали заклади загальної середньої освіти.
«Щодо навчальних досягнень учнів початкової школи, то вони за час війни зазнали значних змін через психологічні, соціальні та організаційні виклики. Вчителі відзначають, що рівень засвоєння знань став нерівномірним: частина дітей зберегла і навіть частково покращила свої результати, тоді як у багатьох учнів спостерігається зниження концентрації уваги, втомлюваність, емоційна нестабільність і прогалини в знаннях з окремих предметів (української мови, математики та літературного читання тощо)», - констатувала Олена Петрук.
За її словами, учителі початкової школи докладають максимум зусиль для покращення навчальних досягнень учнів, активно співпрацюють із батьками та спільно шукають шляхи розв'язання проблем. Водночас існує певна частина батьків, які не виявляють бажання до взаємодії, бо вважають, що вся відповідальність за навчання покладена на школу та педагогів.
Проаналізувавши дані попередніх років, Олена Петрук зауважила, що рівень навчальних досягнень залишається відносно стабільним.
Однак уперше маємо 10 учнів, які були неатестовані. Йдеться про дітей, які навчаються за сімейною формою та наразі перебувають за межами України.
На сьогодні поза межами країни перебуває 96 шість здобувачів освіти, які навчаються за сімейною або екстернатною формою. Є також діти, що навчаються виключно у школах країни перебування.
Четвертий рік війни приносить нові трагедії: зростає кількість дітей, чиї батьки загинули, зникли безвісти або перебувають у полоні. Психоемоційний стан таких учнів є вкрай складним, а методики їх підтримки залишаються недостатньо розвиненими. Лише завдяки досвіду та професіоналізму педагогів вдається залучати цих дітей до навчання та соціальної взаємодії.
Додатковим викликом залишаються тривалі повітряні тривоги, що порушують режим сну вночі та навчальний процес вдень. Це ускладнює засвоєння матеріалу та створює психологічний дискомфорт.
Суперечливі відгуки, особливо серед батьків учнів початкової школи, викликає дистанційне навчання.
Олена Петрук додала, що для забезпечення більш якісного дистанційного навчання постійно покращується та вдосконалюється матеріально-технічна база закладів освіти громади, зокрема у 2024 році профінансовано та закуплено комп’ютерної техніки на 3431051 грн. Станом на 14 березня в департамент освіти та науки подані оновлені дані щодо потреби закладів освіти в комп’ютерному обладнанні для поліпшення умов організації дистанційного навчання.
Випадків булінгу в освітньому середовищі громади не зафіксовано.
Одним із ключових завдань сучасної освіти є не лише надання якісних знань, а й формування у здобувачів освіти свідомого ставлення до власної поведінки, поваги до прав інших, відповідальності за свої вчинки. Про стан організації роботи з профілактики протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладах освіти Нетішинської МТГ на колегії доповіла Дар’я Романюк, головний спеціаліст управління освіти.
Насамперед вона акцентувала на темі боротьби з булінгом та жорстоким поводженням з дітьми, яка залишається актуальною в закладах освіти і неабияк впливає на психоемоційний стан, соціальну адаптацію та успішність.
За її словами, булінг (цькування) в освітньому середовищі відбувається не тільки між учнями та ученицями, а й з боку вчителів стосовно учнів. Такий булінг може проявлятись через систематичні дії: необґрунтоване заниження оцінок, систематичне ігнорування думки учня або його дій, вішання ярликів на учня, принизливі слова, залякування. Іноді об'єктом такого булінгу може бути цілий клас або група, а іноді учні/учениці підпадають під булінг з боку одразу декількох вчителів/вчительок. Вчителі також можуть ставати жертвами булінгу – як з боку учнів, так і їхніх батьків. Це може проявлятися через словесні образи, залякування, приниження, а іноді й фізичне насильство.
Дар'я Романюк поінформувала, що у жовтні 2024 року набув чинності Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми», яким, зокрема, визначено поняття “жорстоке поводження з дитиною”, яке охоплює фізичне, психологічне, економічне та сексуальне насильство. Закон передбачає посилення відповідальності керівників закладів освіти за приховування фактів булінгу. У разі доведеної бездіяльності адміністрація школи може бути притягнута до дисциплінарної або адміністративної відповідальності. З метою розпізнавання та попередження булінгу обов’язковим є навчання педагогів. Розширено також можливості для дітей  - за допомогою вони можуть звертатися на гарячі лінії підтримки.
Відповідно до наданої закладами освіти інформації, у 2024-2025 навчальному році підтверджених випадків булінгу в освітньому середовищі громади не зафіксовано.
Д.Романюк також нагадала, яка відповідальність передбачена для осіб, причетних до скоєння булінгу, та деталізувала, які заходи відбулися у закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Нетішинської МТГ щодо запобігання, протидії та профілактики проявів булінгу.
Окрім того, Д.Романюк проінформувала про просвітницьку та профілактичну роботу у закладах освіти щодо запобігання та протидії торгівлі людьми, домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
«Сьогодні перед нами стоїть завдання не лише вчасно виявляти та реагувати на випадки порушень, а й запобігати їх виникненню, забезпечуючи комплексний підхід до формування в учнівської молоді правової культури, соціальної відповідальності та здорового способу життя. Для цього важлива комплексна взаємодія педагогів, учнів, батьків, психологів, правоохоронців та соціальних служб», - підсумувала Дар’я Романюк.
Члени колегії обговорили питання, які були винесені на порядок денний, та прийняли конструктивні рішення.Фото без опису

Галина Косік
Головний редактор Нетішин.City



« повернутися

Вхід для адміністратора